Co na śniadanie dla dziecka

Dzieci, które jedzą porządne śniadania, są zdrowsze i mądrzejsze. Sprawdź, co powinno się znaleźć na talerzu malucha każdego ranka.

dziecko, śniadanie, śniadanie dla dziecka
Naukowcy z Atlanty po badaniach przeprowadzonych wśród przedszkolaków byli zdumieni: okazało się, że te maluchy, które codziennie jadły dobrze skomponowane śniadania, dużo rzadziej miały próchnicę! Inne wyniki były jeszcze bardziej zaskakujące: te dzieci mniej chorowały, rzadziej miały nadwagę i otyłość, a w dodatku szybciej się uczyły.

Dlaczego śniadanie jest tak ważne?

Śniadanie to najwcześniej zjadany przez dziecko posiłek w ciągu dnia. Sprawia, że metabolizm przyspiesza, dzięki czemu potem spalanie energii jest szybsze. Śniadania potrzebuje też mózg, bo niezbędne jest mu „paliwo”, czyli glukoza – po przerwie nocnej jej poziom we krwi jest bardzo niski. Glukoza ma wpływ na stężenie acetylocholiny – neuroprzekaźnika, który umożliwia przepływ informacji między komórkami nerwowymi. Dzięki temu dziecko może sprawnie myśleć i kojarzyć.

Zamiast białej bułki z dżemem: grahamka, twaróg, mandarynka...

W dobrze skomponowanym śniadaniu powinny się znaleźć węglowodany, białko, tłuszcze, wapń i inne składniki mineralne, witaminy. Dobre źródło
węglowodanów to np.:
  • musli,
  • płatki owsiane,
  • pieczywo razowe i graham – jednocześnie są to produkty bogate w błonnik, ważny dla prawidłowej pracy jelit.
Białka i wapnia najwięcej jest w
  • mleku,
  • jogurcie,
  • kefirze,
  • serze.
Do tego dobrze jest jeszcze dodać dziecku mały owoc (mandarynka, pół jabłka, pół banana) lub warzywo (pół pomidora, kawałek kiszonego ogórka), bo to świetne źródło witamin, składników mineralnych i błonnika. Dla przedszkolaka dobrym dodatkiem do śniadania będzie kilka orzechów lub suszonych owoców (koncentrat witamin i cennych składników).

Jak urozmaicać dziecięce śniadania?

Żadne dziecko nie będzie chciało codziennie jeść takiej samej kaszki na mleku czy serka. Dlatego staraj się jak najbardziej urozmaicać śniadaniowe menu. Podawaj różne rodzaje zup mlecznych (z kaszą manną, jaglaną, kuskusem, płatkami owsianymi, kukurydzianymi). Zamiast zupy warto co jakiś czas zaproponować twarożek z różnego rodzaju dodatkami (np. miodem, mandarynką, jabłkiem, ale też np. marchewką i rodzynkami, albo pomidorem, ogórkiem, natką pietruszki, szczypiorkiem, koperkiem).

Dobrym pomysłem jest również musli z jogurtem naturalnym lub z owocowym sokiem przecierowym, a także jajka, które można przygotowywać na różne sposoby. Na śniadanie maluch chętnie też zje kanapki: najlepiej małe, z przekrojonej bułeczki – niech różnią się smakiem – np. z chudą wędliną, rybą, pastą jajeczną. W kanapce świetnie smakują też różne niestandardowe produkty, np. zmiksowany banan z sezonowymi owocami, masło z posiekanymi orzechami.

Dobrym pomysłem (szczególnie w weekend) będą placuszki i omlety, a także małe naleśniki, które można podawać z różnym nadzieniem.

Ciemny chleb zamiast białej kajzerki

Pieczywo razowe oraz graham jest lepsze od białego, gdyż zawiera więcej błonnika (zapobiega zaparciom), witamin i składników mineralnych. Znajduje się w nim także dużo węglowodanów złożonych, łagodnie podnoszących poziom cukru we krwi, dostarczających energii na kilka godzin. Węglowodany proste (obecne np. w słodyczach) powodują nagłe podniesienie poziomu glukozy, a potem jego szybki spadek. Przez takie „huśtawki” dziecko może być rozkojarzone. Nie podawaj więc słodyczy na śniadanie.

Kakao, mleko lub sok zamiast herbaty

Do picia zaproponuj np. kakao, kawę zbożową z mlekiem. Jeśli dziecko jadło twarożek, chętnie wypije sok owocowy (świeżo wyciśnięty lub sok przecierowy) lub owocową herbatkę. Nie podawaj mu czarnej herbaty: zawarta w niej teina działa pobudzająco.
Katarzyna Pinkosz/"Mamo, to ja"
Oceń artykuł  4 głosy
Drukuj Drukuj
Nick:
Opinia:

crorkz2014.08.05 06:21
vxnDCd Very neat article.Much thanks again. Fantastic.
nice seo guys2014.03.22 15:41
MPlFvl Awesome post.Much thanks again. Fantastic.
smashing top seo2013.10.25 05:43
eVeJNc Thanks a lot for the post. Much obliged.
Kaś2012.11.02 15:39
Ostatnio wśród moich znajomych zauważyłam tendencje do "szybkiego śniadania". Koleżanki w pracy nie jadają w domu, pierwszy posiłek konsumują dopiero po przybyciu do pracy ok.10-11. Co gorsza, ich dzieci jedzą podobnie. Często też w ogóle omijają śniadanie. Jako maniaczka zdrowego odżywiania prawie im wykłady, niestety moje gadanie jest jak grochem o ścianę, a koleżanki chyba powoli mają mnie dość. :P Ja zawsze dbam, by mój synek przed wyjściem do szkoły napił się ciepłej herbaty albo kakao i zjadł pożywne śniadanie. Staram się mu dawać jego ulubione serki, ale wybieram te z wysoką zawartością białka, bo są najzdrowsze. Wszelkie kolorowe, chemicznie "doprawione" jogurty i serki raczej się w naszej lodówce nie znajdą. Poza tym, mój syn, która ma 7 lat, już widzi różnicę w smaku w serku naturalnym, a takim, którego smak został podrasowany. I wybiera naturalne. Naprawdę warto od małego wpajać zasady zdrowego odżywiania, dziecko na starość będzie Wam wdzięczne. :)
Amar2012.10.26 22:44
Pojawiła się dziś możliwość odbioru kilku stjaci w systemie cyfrowym (telewizja na kartę).Czy cyfra+ i inni operatorzy ktf3rzy od dawna mieli obowiązek udostępnić bezpłatnie programy publiczne z swoich platform są zainteresowani Farfałem czy zmianą ktf3ra pozostawi wszystko po staremu? Polityka polityką ,ale i pieniążki są ważne.Może mnie ktoś oświeci kto zyska a kto straci i kto czego broni.
Sonda
słoiczek, dania gotowe, łyżeczka
Jaka jest ulubiona zupa Twojego dziecka?